Monday, October 27, 2008

Jangan ‘buang’ perhormatan kepada ‘Datuk’ - YB Batu Caves

oleh Syukree Hussain

“Pemberian anugerah atau takhta daripada sultan atau yang dipertua negeri yang membawa gelaran Datuk secara terlalu rambang mengakibatkan, akan hilang perhormatan kepada mereka yang memiliki gelaran tersebut,” tegas Adun Batu Caves, Amirudin Shari mengulas tindakan Melaka menganugerahkan gelaran Datuk kepada pelakon Bollywood terkenal Shahrul Khan.

Katanya yang juga merupakan Exco AMK, sebenarnya seseorang tokoh yang berjasa telah dihormati oleh kalayak ramai, dan penganugerahan gelaran Datuk hanyalah untuk memperkuatkan lagi perkara tersebut.

Namun, jelas Amirudin, keadaan sudah terbalik dimana seseorang yang tidak berjasa atau popular melobi melalui politik untuk mendapatkan anugerah Datuk bagi membolehkan mereka menjadi terkenal.

“Dipercayai ada sesetengah golongan yang sanggup membayar sejumlah wang untuk memperolehi anugerah Datuk. Ini berlaku kerana dengan mempunyai gelaran Datuk mereka mudah untuk memperolehi kontrak atau tender kerajaan dalam sesuatu perniagaan,” ujarnya dalam nada yang kecewa.

Amirudin yang ditemui oleh Suara Keadilan Online ketika menghadiri Majlis Rumah Terbuka Hari Raya Ahli Parlimen Lembah Pantai, Nurul Izzah Anwar, bersetuju 100% dengan desakan KeADILan supaya kriteria tentu perlua diwujudkan untuk bidang seni, perlancong, politik dan sebagainya bagi menilai kelayakan seseorang untuk dianugerahkan gelaran Datuk.

No comments: